Sabtu, 5 Mac 2011

aku, malas dan rajin

assalamualaikum...
aku baru balik dari merayau...
tah kenapa tetibe aku ade kat JJ.
tp aku cume beli megi, cili idop, kacang ngan vetegen utk anak aku.
pastu terus balik....
mood membeli belah mmg dah hilang langsung dari jiwa aku nmpknye.
bagus la... makne nye pilihan aku mmg tepat..
pilihan utk tidak boros.

cerita pasal pilihan...
selama aku hidup, aku mmg dah byk buat pilihan yg salah...
camne pun aku tetap bersyukur sbb Allah masih beri aku kehidupan yang sempurna.
kesalahan aku yang paling besar ialah tak belajar rajin rajin time sekolah dulu.
tah apsal tah, aku mmg asyik tido je time aku kat sekolah menengah dulu.
skang aku seorg cikgu.....
bile aku tgk anak murid aku malas, aku jd stress....
aku teringat diri aku sendiri...
huhuhuhu....
sbb tu selama aku jd cikgu ni hidup aku mmg dalam stress.
bile aku tgk anak anak aku malas belajo, aku lg lg la tambah stress.
aku rasa aku yg salah...
sbb tu semua org dikekeliling aku terjangkit perangai buruk aku ni...
aku asyik lah menyalahkan diri aku sendiri hingga tiba satu hari aku tgk the biggest loser.
boleh eh???? ade kene mengene le plak kan.
dlm satu siri tu bapak die ngan anak die masuk bertanding..
pastu bapak die kata gini la lebih kureng...
'saya rasa bersalah kerana pada saya anak saya gemuk adalah kerana saya.
kerana itu saya perlu menjadi kurus supaya die bole mencontohi saya seperti mana die mencontohi saya gemuk.'

aku rasa aku masih tak terlambat untuk membetulkan keadaan...
start dari haritu aku berusaha utk menukar diri aku sendiri.
aku mahu jadi seserog yg boleh dicontohi...
aku mahu aku beri kesan baik pada org lain terutama anak anak aku..
sbb tu aku kene berubah dari malas ke rajin...
agar suatu hari nnt mereka boleh mencontohi aku...
aku mahu mereka tau, walaupun aku pernah buat silap, tp setiap manusia punye pilihan utk memperbaiki kesilapan mereka...

so jom jd rajin....
wassalam.

Tiada ulasan: