Khamis, 10 Mac 2011

tidak berjudul...

hati aku sedih lg...
anas dgn sifat budak lelaki yang sejati...
kerja rumah dianggap enteng...
sentiasa cari akal utk senang dari beban belajar...
diusia die 10 tahun...
dan sifat sifat lelaki normal terserlah pada dirinye...
bukan kataku... tp kata adibah amin yg pernah aku baca dulu...
kanak kanak lelaki yg matang selalunye akan tidak serius dlm hidup...
dan itu lah anas...
walau aku tau itu....
tp aku tetap kecewa...
sbb aku sentiasa mendgr sindiran sindiran org....
cg timah tak tgk buku anak...
anak cg timah takde pemadam....
cg timah tak pandai jaga anak...
cg timah kene tipu dgn anak ....
dan mcm mcm suara yg sepertinye lg....
aku tak marah kalian...
tp sebab aku ini adakalanye jauh dari normal....
ramai yg dah tau yg aku dah 5 tahun berkawan dgn ubat selsema sebelum tido...
habis ubat tu... berjaga lah aku hingga ke pagi....
dan aku pernah sekali tak tido selama 2 hari...
kire engkau menjd aku... mcmana penerimaanmu dgn kata kata seperti itu???
adakah engkau akan menjawab seperti dr muhaya?
atau mengeluarkan falsafah seperti dr fadhilah khamsah?
........
dan untuk kesekian kali aku menangis lagi...
dan kali ini 2 biji pil selsema dan 2 biji pil panadol aku telan....
dgn kalimah Allah aku cube lelapkan mata...
dan untuk kesekian kali jua aku terpaksa cuti saket...
walau semangat kerja sgt meninggi...
mejaku bersih dari buku...
hasil ketekunanku menanda sepanjang di sekolah....
namun aku terpaksa pasrah dgn kecuaianku menelan ape yg tak patut aku telan.....
..........
di ptg ini.... Allah beri aku ketenangan semula...
dan sayup sayup aku mendengar 2 suara kecil....
merdunye suara mereka....
itu suara ana dan aman...
2 org anak kecilku...
yg ke3 dan ke4...
berselawat sambil memukul kompang...
dgn irama nasyid yg langsung tak sumbang.....
pasti yg mendengar langsung tak menjangka yg mereka adalah bayi kecilku yg umur nye 6 & 4 tahun...
kalau aznil hj nawawi melintas depan rumahku... pasti die beri aku surat undangan ke rancangan tom tom tom bak....
tibe tibe hati seorg ibu ini rasa bangga....
lenyap suara suara sumbang yg buat aku rasa aku ibu tak berguna....
kenapa aku perlu rasa aku ini ibu jahat, ibu tak guna???
hanya kerana seorg anas yg bukan saja die tp ramai lagi budak lelaki dlm sekolah itu yg sepertinye.... malah yg lebih teruk dari die...
aku kan ada aman ana yg pandai menyanyi.... juga berbicara persis org dewasa...
juga anis yg sulung, yang pandai memasak telur masak kicap......
dan kenapa juga aku perlu sedih kerana anas tak buat kerja rumah???
sedang anas itulah anak aku yg paling kacak....
mukanye putih bersih sejak lahir....
tutur katanye sopan seperti diatur....
selalu menolong aku membuang sampah......
menjaga adik dan membuat susu...
kenapa? kenapa? kenapa?
hanya kerana kerja rumah itu?
...........
tp itu lah aku....
yg sejak 5 tahun lalu tidur dgn dibantu....
dan tidak aku pinta sedikit pun simpatimu....
cukup sekadar doa yg baik untukku dan keluargaku...
agar aku boleh jd seperti wanita lain....
seperti ibu lain...
untuk suami dan anak anak aku....
kerana mereka terlalu baik.....
untuk ibu dan isteri seperti aku...
yg amarah dan ketawaku tidak menentu....
............

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pat jgn sedih2. Kekadang bebudak lelaki ni mmg saje tunjuk perangai malas tu. Anggap je la nak test kita nyer kesabaran (walaupun dlm hati dok pikir brp lama lagi nak kena test nih??). Kena igt itulah anak kita yg keluar dari perut kita ni. Dia ada perkara yg sgt bagus/pandai/expert pernah di buat dan sikit2 gak la perkara yg menguji kesabaran kita. JGn risau2 ye Pat. Anak anugerah ALLAH yg paling besarrrr.

alamanda berkata...

thanx adik...