Ahad, 13 Mac 2011

hikayat merong mahawangsa

assalamualaikum...
alhamdulillah... aku gembira dgn crite merong mahawangsa itu...

tp part yg paling buat aku teruja ialah part first....
part fisrt time die bacakan hikayat tu nye mukadimah...
aku teruja bukan ape...
part tu ayat die suma sama tak kire lah dlm buku sastera lama mana pun.
tak kire la panji semerang ke, sejarah melayu ke, hikayat hang tuah ke.
mmg itu lah bunyinye...
memuji Allah tuhan sekelian alam.
swit kan.

ok die start dgn crite anak raja rom nak kawin dgn anak raja cina...
die nak kawin kat malaysia ni ha...
hihihihi.
so kiut.
pastu rombongan rom tu kene ribut le pulak.
maka banyak lah kapal die yang karam...
pastu die pun berenti lah kat india utk mintak bantuan.
last last die jumpe la dgn si merong ni ha.
kebetulan si merong nak kene hukum bunuh sbb lari kan sorang anak dara india.
tp merong ni watak die mmg kiut.
aku suke sgt.
dah la hemsem...
rupenye merong ni mmg kacukan tau.
bapak die omputeh.
baru aku tau.
tp aku agak aje la.
sbb rasenye die ade gak crite yg bapak die omputeh...

ok la....
aku crite smpi situ dulu....
smpi part aku tau yg merong mahawangsa tu kacukan dan mak die melayu berasal dari malaysia, tah apsal aku senyum. hihihihihi.

aku nak kene balik kg my hasben ni...
so nnt aku crite lg eh....
wassalam.

Tiada ulasan: